اسم های مناسب انتخاب نام شرکت : اسم شرکت از این جهت دارای اهمیت است که هویت آن را مشخص می‌ کند و موجب شناسایی آن خواهد شد. پس از اینکه شرکت به ثبت برسد نیز شخصیت حقوقی مذکور با همین نام خوانده و مورد استفاده قرار می گیرد. این توضیحات نشان می دهد که انتخاب نام شرکت بسیار حائز اهمیت است.

اسم های مناسب انتخاب نام شرکت چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه به دلیل ثبت شرکت های گوناگون در زمینه های مختلف تجاری و غیر تجاری، یافتن اسم های مناسب انتخاب نام شرکت دشوار به نظر می رسد. همین مسئله این ضرورت را ایجاد می کند که ویژگی نام های مناسب را در این نوشته بررسی کنیم.

نکات اسم های مناسب انتخاب نام شرکت

با توجه به سود بالایی که فعالیت های تجاری دارند؛ سرمایه گذاران به ثبت اینگونه از شرکت ها تمایل دارند. در خصوص اسم شرکت تجاری دو بخش مختلف در نظر گرفته می شود. بخش اول مربوط به قالب شرکت است که حتما باید در نام آن قید شود و بخش بعدی نیز مربوط به اسم آن است که قواعد انتخاب آن را در ادامه شرح خواهیم داد.

با این حال باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که انواع شرکت های تجاری نیز یا شخصی هستند و یا سرمایه ای. انواع شخصی همچون تضامنی و نسبی، طبق قوانین باید اسم حداقل یکی از شرکا نیز در نام شرکت وجود داشته باشد. این شخص در واقع شریک ضامن به شمار می رود. با این حال همین مسئله یعنی قید نام یکی از شرکا در اسم شرکت های تجاری سرمایه ای، کاملا غیرقانونی است.

در هر صورت براساس مفاد قانون تجارت، در شرکت های سهامی خاص عین عبارت سهامی خاص باید قبل یا بعد از نام شرکت و حتی بدون درج فاصله قید شود. در مورد شرکت های سهامی عام نیز قید عبارت سهامی عام به همین اندازه اهمیت دارد. در مورد شرکت های با مسئولیت محدود نیز باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر شود. در غیر این صورت در برابر اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

جهت اسم های مناسب انتخاب نام شرکت به نکات زیر توجه کنید:

وجود ریشه فارسی

از جمله قوانین بسیار مهم در انتخاب اسم های مناسب انتخاب نام شرکت این است که کاملا فارسی باشد. به این معنی که باید نامی را انتخاب کنید که یک اسم وارداتی از زبان های دیگر نباشد و دارای ریشه کاملا فارسی باشد. طبق همین قانون و دستورالعملی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت هرگونه نام خارجی جلوگیری خواهد شد.

نو و جدید

کلیه شخصیت های حقوقی پس از ثبت، با نام خود شناخته خواهند شد. در نتیجه نام ویژگی است که باید دارای یکتایی باشد و به همین جهت نیز امکان ثبت شرکت هایی با نام های تکراری به هیچ وجه وجود ندارد.

بیش از ۳ سیلاب

با توجه به تعداد بالای شرکت هایی که در حال حاضر به ثبت رسیده اند و وجود شرط نو و جدید بودن اسم های مناسب انتخاب نام شرکت ، لازم است که اسم بیش از سه سیلاب داشته باشد. انتخاب نام های بیش از سه سیلاب موجب می شود که یافتن یک نام منحصر به فرد آسان تر شود. ضمن اینکه این مسئله در شهرهای بزرگی همچون تهران که تعداد شرکت ها بیشتر است؛ اهمیت بیشتری خواهد داشت.

ضوابط دیگر

  • اسم های مناسب انتخاب نام شرکت باید از میان اسامی خاص برگزیده شوند. اسامی خاص منظور نام هایی هستند که فقط به یک شخص یا جسم یا شهر به خصوص تعلق دارند و بیش از یک مورد از آن وجود ندارد.
  • اسامی شرکت ها باید تا حد امکان جذاب باشد. به این معنی که آنقدر نقض و جالب به نظر برسد که به سرعت در ذهن مشتریان حک شود.
  • ثبت شرکت هایی که نام آن ها به تشکیلات کشوری و دولتی اختصاص دارد؛ غیرقانونی به شمار می رود.
  • جهت ثبت نام برخی از شخصیت های حقوقی نیاز است که از مراجع صاحب نظر مجوزهای لازم دریافت شود و مدارک مربوط به آن نیز ضمیمه مدارک دیگر شود.
  • نباید تصور کنید که افزودن اعداد یا برخی واژگان به اسامی که قبلا به ثبت رسیده اند؛ نام مذکور را مجاز خواهد کرد. البته وجود اعداد به صورت حروف در نام شرکت مانعی ندارد اما هرگونه تشابه اسم های مناسب انتخاب نام شرکت با نام هایی ثبت شده، منع قانونی خواهد داشت.
  • اسامی تایید شده توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، برای مدت زمان مشخصی دارای اعتبار هستند. بنابراین هرگاه نام تایید شده شرکتی ثبت و آگهی نشود تا مدت زمان سه ماه از تاریخ ابلاغ تاییدیه اعتبار دارند. در مورد شرکت های تجاری از نوع سهامی عام، این مدت زمان حدود شش ماه است.

سخن پایانی

کلیه مشتریان و طرفین قرارداد در مرحله نخست و در هنگام آشنایی با یک شخصیت حقوقی با نام آن برخورد خواهند کرد. بنابراین اهمیت بالایی دارد و بخشی از موفقیت یک کسب و کار در گرو آن است. از طرفی نیز نام شرکت به نوعی وجه تمایز آن در بین سایر شرکت ها به شمار می رود و حتی در شکل گیری استراتژی های بازاریابی نیز موثر است.