شرایط لازم ثبت شرکت های دانش بنیان

یکی دیگر از انواع شرکت ها که می توان در ایران به ثبت رساند، شرکت دانش بنیان است. ثبت این شرکت نیز مانند باقی شرکت ها دارای قواعد و نکته های فراونی است که تصمیم داریم در این نوشته به صورت کلی برای شما بیان کنیم، تا بتوانید به راحتی برای ثبت شرکت خود برنامه ریزی کنید.

در ثبت شرکت دانش بنیان باید هر شرکت محصول تولیدی خود (اعم از کالا یا خدمات) را بر اساس یک پژوهش علمی و دانش جدید تولید و عرضه کنند. این شرکت ها باید با فعالیت خود موجب رشد اقتصادی کشور که بر پایه ی ایده ای علمی بنا شده است، شوند.

برای ثبت این گونه شرکت ها در ابتدا باید یک درخواست مبنی بر دانش بنیان شدن شرکت خود به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال کنید. بعد از اینکه کارشناسان مربوطه کلیه ی فرآیند های شرکت شما را بررسی کردند ، تصمیم خود را مبنی بر اعطای عنوان دانش بنیان به شرکت شما خواهند گرفت. در صورتی که با درخواست شما موافقت گردد می توانید از مزایای این گونه شرکت ها استفاده کنید. همچنین شما می توانید با وارد کردن ایمیل خود در قسمت پایین صفحه نسبت به دریافت مصوبات “کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان” اقدام کرده و شرایطی لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان و محدوده ی اختیارات این گونه شرکت ها را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی و همچنین شرکت ها و موسساتی که بیش از ۵۰% مالکیت آنها برای بخش دولتی است نمی توانند خود را به عنوان یک سایت دانش بنیان به ثبت برسانند.

باید توجه داشت باشید که شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فناوری هم باید عضو باشند. همچنین شرکت هایی که در این پارک مستقر هستند هم باید مراحل ارزیابی را طی کنند.

 

انواع شرکت های دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان از نظر نوع فعالیت به ۳ گروه تقسیم می شوند:

  1. شرکت های تولید کننده کالا و خدمات
  2. شرکت های نو پا
  3. شرکت های صنعتی

این شرکت ها باید حداکثر ۳ سال از تاسیسشان گذشته و شرایط زیر را دارا باشند.

کالای تولید شده توسط این گونه شرکت ها باید در حد نمونه آزمایشگاهی بوده و با هدف تولید و فروش عرضه نمایند. باید حداقل دو نفر کارمند به صورت پاره وقت داشته باشند که یک نفر آنها دارای تخصص در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان باشد.

 

شرکت های تولیدی و صنعتی

این شرکت ها به صورت مراکز صنعتی و تولیدی و در قالب شرکتی فنی فعالیت می کنند که باید دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  1. کل درآمد ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان در یک سال مالی (به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی) باید حداقل ۳ میلیون ریال و یا حداقل ۱۰% از درآمد کل سال مالی شرکت را تشکیل دهد. علاوه بر این برای حداقل ۳ نفر از کارکنان تمام وقت در ۶ ماه اخیر سابقه بیمه پرداخت شده باشد.
  2. ساخت تجهیزات و ایجاد فناوری دانش بنیان که شرکت از طریق آن به تولید کالا می پردازد حداقل ۵۰% از درآمد شرکت را که در اظهارنامه مالیاتی آورده شده، شامل شود.
  3. ساخت تجهیزات و ایجاد فناوری دانش بنیان در حد نمونه آزمایشگاهی ای که شرکت از طریق آن به تولید کالا می پردازد. همچنین شرکت باید دارای حداکثر ۳ سال سن و حداقل ۲ نیروی پاره وقت باشد.

 

ویژگی کالا در ثبت شرکت دانش بنیان

این کالاها به صورت کلی باید ۳ ویژگی اصلی را در خود داشته باشند:

  1. کالا ها باید دارای فناوری نسبتا پیشرفته ای باشند. به طوری که سطح پیچیدگی آنها در حدی باشد که نتوان به راحتی از آنها کپی برداری کرد.
  2. کالا ها باید در دست تولید باشند یا حداقل در حد نمونه ی آزمایشگاهی باشند که بتوان قابلیت فنی آنها را بررسی کرد. برای خدمات نیز وجود اسناد مربوط به فروش الزامی است.
  3. شرکت باید خود علم و دانش فنی طراحی و ساخت کالا و یا طراحی فرآیند خدمات را کسب کرده باشد.

نکته مهم: حضور هیات علمی در شرکت ها می تواند امتیاز مثبتی در هنگام ارزیابی شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

 

در آخر اگر هنوز سوالی در مورد ثبت شرکت دانش بنیان دارید و یا می خواهید برای ثبت شرکتتان کمک بگیرید، به شما توصیه می کنیم به صحفه ارتباط با ما رفته و از کارشناسان برجسته ثبت ۳ مشورت بگیرید.